توجه بسیار مهم
اگر والدین کودکی با توانایی های متفاوت هستید، لطفاً قبل از مطالعه این بخش، ابتدا مقدمه اصلی راهنمای بازی و تعامل را مطالعه فرمایید تا با نگاهی هوشمندانه و امیدبخش از این ایدهها استفاده کنید.
راهنمای تقویت مهارتهای حرکتی
- تمرین راه رفتن: او اکنون با گرفتن به مبلمان، با مهارت بیشتری در اطراف اتاق حرکت میکند. با قرار دادن اسباببازیهای جذاب روی مبلهای مختلف، او را به جابجا شدن تشویق کنید.
- حمایت از اولین قدمها: روبروی او روی زمین بنشینید و دستان او را بگیرید و تشویقش کنید تا چند قدم به سمت شما بیاید. به تدریج میتوانید حمایت خود را کم کرده و فقط یک دست او را بگیرید.
- بازی «برجسازی و خرابکاری»: به او مکعبهای بزرگ بدهید تا برجهای دو یا سه طبقه بسازد و سپس با هیجان آنها را خراب کند. این کار به هماهنگی چشم و دست او کمک میکند.
- تقویت گرفتن انگشتی: او اکنون میتواند اشیاء را با مهارت بیشتری با نوک انگشتانش بردارد. بازیهایی مانند قرار دادن حبوبات درشت در یک بطری (با نظارت کامل) برای او جذاب است.
- ورق زدن کتاب: به او کتابهای مقوایی بدهید و نشانش دهید که چگونه صفحات را ورق بزند. در ابتدا ممکن است چند صفحه را با هم ورق بزند که کاملاً طبیعی است.
راهنمای تقویت مهارتهای حسی
- کاوش هدفمند در اسباببازیها: اکنون با هدف مشخصی به دنبال کشف ویژگیهای یک اسباببازی میرود. اسباببازیهایی با دکمهها، درها و قطعات متحرک برای او فراهم کنید.
- بازی با آب به شکلی جدید: در حمام یا با یک تشت آب، به او فنجانهای مختلف, اسفنج و اسباببازیهای شناور بدهید تا با ریختن و پاشیدن آب, مفاهیم «پر» و «خالی» را به صورت تجربی بیاموزد.
- تجربهی حس تعادل: او را به آرامی روی یک تاب مخصوص نوزادان در پارک تاب دهید. این کار به تقویت سیستم تعادلی او برای راه رفتن کمک میکند. (برای کودکان با نیاز ویژه حتما با پزشک و درمانگر مشورت کنید.)
- کشف طعمهای پیچیدهتر: با مشورت پزشک، غذاهای انگشتی با طعمها و بافتهای متنوعتری را به او معرفی کنید تا حواس چشایی و لامسه دهانی او تحریک شود.
- نقاشی با انگشت: با استفاده از رنگهای انگشتی خوراکی و ایمن, به او اجازه دهید اولین آثار هنری خود را خلق کند.
راهنمای تقویت مهارتهای زبان و ارتباط
- اولین کلمات معنادار: او اکنون اولین کلمات واقعی خود را (اغلب «ماما» و «بابا» به صورت کاملاً هدفمند) بیان میکند. با هیجان و تکرار کلمهاش به او پاسخ دهید.
- درک دستورات ساده: دستورات کلامی ساده و یک مرحلهای, بدون نیاز به اشاره به او بدهید تا واکنش نشان دهد (مثلاً: «توپ رو بده»).
- تلاش برای نام بردن اشیاء: وقتی به چیزی اشاره میکند, نام آن را بگویید و از او بخواهید که تلاش کند آن را تکرار نماید.
- پاسخ به موسیقی: با شنیدن موسیقیهای آشنا, میرقصد, بدنش را تکان میدهد و ممکن است تلاش کند با آن همخوانی کند. این فرصت را در اختیارش قرار دهید.
- کتابخوانی تعاملی: در حین خواندن, از او سوالات ساده بپرسید (مثلاً: «هاپو کو؟») و منتظر بمانید تا با اشاره یا صدا به شما پاسخ دهد.
راهنمای تقویت مهارتهای اجتماعی و عاطفی
- کمک در کارهای روزمره: او دوست دارد در کارهای ساده به شما «کمک» کند. از او بخواهید در لباس پوشیدن (با جلو آوردن دستش) یا جمع کردن اسباببازیها (با انداختن یک اسباببازی در سبد) به شما کمک کند.
- نشان دادن استقلال: ممکن است در برابر برخی کارها (مانند غذا خوردن یا لباس پوشیدن) مقاومت کند تا استقلال خود را نشان دهد. به او حق انتخابهای ساده بدهید (مثلاً: «این لباس رو میخوای یا اون یکی؟»).
- آزمایش کردن واکنش شما: ممکن است یک کار را بارها و بارها تکرار کند تا واکنش شما را ببیند (مانند انداختن قاشق از روی صندلی). این بخشی از یادگیری علت و معلول است. با صبر و با ارائه یک جایگزین مناسب به این رفتار پاسخ دهید.
- ابراز محبت واضح: به وضوح با در آغوش گرفتن, بوسیدن و آوردن اسباببازی مورد علاقهاش برای شما, به افراد مورد علاقهاش محبت میکند.