گفتاردرمانی، تنها به «حرف زدن» محدود نمیشود، بلکه به تمام جنبههای شگفتانگیز و پیچیدهی ارتباط میپردازد. این رشته به فرزند شما کمک میکند تا بتواند دنیای درونی خود (افکار و احساساتش) را به دیگران منتقل کرده و دنیای دیگران را نیز درک کند. هدف نهایی گفتاردرمانی، توانمندسازی کودک برای برقراری ارتباطی مؤثر، کارآمد و رضایتبخش با دنیای اطرافش است. گفتاردرمانگر به دنبال پاسخ به این سوال است: «چگونه میتوانم به این کودک کمک کنم تا صدایش شنیده شود و بتواند دیگران را بشنود؟»
جلسات گفتاردرمانی اغلب مبتنی بر تعامل و برای کودکان سرگرمکننده هستند. درمانگر با استفاده از بازیهای کارتی، کتابهای داستان، عروسکها، حبابساز و سایر وسایل جذاب، به شکلی غیرمستقیم و انگیزهبخش، اهداف درمانی را با کودک تمرین میکند. گفتاردرمانی حوزههای بسیار متنوعی را به شرح زیر پوشش میدهد
زبان ابزارهای ذهنی ارتباط
این بخش به سیستم کلمات، جملات و معانی میپردازد.
۱. زبان درکی توانایی فهم و درک زبان
چه چالشهایی را هدف میگیرد؟ کودکی که به نظر میرسد به حرفهای شما گوش نمیدهد، دستورات ساده را دنبال نمیکند (مثلاً: «توپ رو بیار»)، یا منظور سوالات را متوجه نمیشود.
مثال: درمانگر از طریق بازی، به کودک یاد میدهد تا با شنیدن نام یک شیء، به آن اشاره کند یا آن را بردارد.
۲. زبان بیانی توانایی استفاده از زبان برای بیان خود
چه چالشهایی را هدف میگیرد؟ کودکی که دایره لغات محدودی دارد، در جملهسازی مشکل دارد، یا نمیتواند نیازها و خواستههایش را به وضوح بیان کند.
مثال: درمانگر با استفاده از تصاویر و بازی، کودک را تشویق میکند تا برای درخواست یک اسباببازی، به جای اشاره کردن، از کلمات (مانند «ماشین») یا جملات کوتاه (مانند «ماشین بده») استفاده کند.
گفتار ابزارهای فیزیکی ارتباط
این بخش به جنبهی فیزیکی و صوتی تولید کلمات میپردازد.
۱. تولید و وضوح تلفظ صحیح صداها و کلمات
چه چالشهایی را هدف میگیرد؟ کودکی که برخی صداها را اشتباه تلفظ میکند (مثلاً به جای «گربه» میگوید «دُربه») و گفتارش برای دیگران نامفهوم است.
مثال: درمانگر از طریق بازی با آینه و کارتهای تصویری، به کودک نشان میدهد که برای تولید یک صدای خاص (مانند صدای /س/)، زبان و لبهایش را باید در چه وضعیتی قرار دهد.
۲. روانی گفتار روان صحبت کردن
چه چالشهایی را هدف میگیرد؟ کودکی که دچار لکنت است و در گفتارش تکرار (م-م-من)، مکث یا کشیدگی صداها وجود دارد.
مثال: درمانگر با آموزش تکنیکهای تنفسی و راهبردهای آرام صحبت کردن، به کودک کمک میکند تا با اضطراب کمتری صحبت کرده و کنترل بیشتری بر روی گفتار خود داشته باشد.
ارتباط اجتماعی هنر کاربرد زبان
این حوزه به توانایی کودک در استفادهی کاربردی و اجتماعی از زبان در تعاملات روزمره میپردازد.
چه چالشهایی را هدف میگیرد؟ کودکی که در شروع یا حفظ یک گفتگو مشکل دارد، نوبت را در صحبت کردن رعایت نمیکند، متوجه زبان بدن یا لحن صدای دیگران نمیشود، یا درک شوخی برایش دشوار است.
مثال: درمانگر از طریق بازیهای نقشآفرینی، به دو کودک یاد میدهد که چگونه در یک مکالمهی ساده (مانند صحبت در مورد اسباببازی مورد علاقهشان) به نوبت صحبت کنند.
بلع و تغذیه
این بخش به فرآیند ایمن خوردن و آشامیدن میپردازد.
چه چالشهایی را هدف میگیرد؟ نوزاد یا کودکی که در مکیدن، جویدن یا قورت دادن غذا مشکل دارد، هنگام غذا خوردن دچار سرفه یا احساس خفگی میشود، یا از خوردن غذاهایی با بافتهای خاص امتناع میکند.
مثال: گفتاردرمانگر با انجام تمریناتی برای تقویت عضلات دهان و صورت و با معرفی تدریجی بافتهای مختلف غذایی، به کودک کمک میکند تا فرآیند غذا خوردن را به شکلی ایمن و لذتبخش تجربه کند.
ارزیابی شنوایی، اگرچه توسط شنواییشناس انجام میشود، اما اولین و مهمترین گام قبل از هر ارزیابی گفتار و زبان است. یک کودک برای اینکه بتواند صحبت کند، ابتدا باید بتواند به درستی بشنود. گفتاردرمانگر همیشه نتایج ارزیابی شنوایی را به عنوان بخش جداییناپذیر از ارزیابی خود در نظر میگیرد.
اگرچه جلسات گفتاردرمانی بسیار ارزشمند هستند، اما پیشرفت واقعی و پایدار، در هزاران لحظهی کوچکی که با شما در خانه میگذراند، شکل میگیرد.
با تبدیل شدن به یک «شریک ارتباطی حساس و پاسخگو»، شما به بهترین درمانگر برای فرزندتان تبدیل میشوید. این یعنی یاد بگیرید که منتظر تلاشهای ارتباطی او بمانید، آنها را به درستی تفسیر کنید و به شکلی حمایتگرانه به آنها پاسخ دهید. این رویکرد، به جای تمرکز بر «یاد دادن کلمات»، بر «ساختن انگیزه برای ارتباط» تمرکز دارد.
- یک «محیط زبانی غنی» ایجاد کنید در تمام طول روز با فرزندتان صحبت کنید. کارهای روزمره را برایش توصیف کنید («دارم سیب رو میشورم»)، برایش کتاب بخوانید و شعر زمزمه کنید.
- شنوندهی خوبی باشید وقتی فرزندتان تلاش میکند چیزی بگوید، با تمام وجود به او گوش دهید. به او زمان کافی بدهید و جملاتش را کامل نکنید.
- بازیهای ارتباطی انجام دهید از درمانگر بخواهید تا بازیهای سادهای را برای تقویت نوبتگیری، تماس چشمی و مهارتهای شنیداری به شما آموزش دهد.
- مدلسازی کنید، تصحیح نکنید اگر فرزندتان کلمهای را اشتباه تلفظ کرد (مثلاً به جای «کتاب» گفت «تتاب»)، به جای گفتن «اشتباه گفتی»، به سادگی و با لبخند، شکل صحیح آن را در قالب یک جمله تکرار کنید: «آهان! کتاب رو میخوای؟ بیا اینم کتاب.»
گفتاردرمانی بخشی از یک رویکرد تیمی است. برای آشنایی با سایر اعضای تیم و نقشهایشان، به بخش «تیم توانبخشی» مراجعه کنید.
سوالات متداول
۱. آیا گفتاردرمانی فقط به «حرف زدن» مربوط میشود؟
خیر، گفتاردرمانی بسیار گستردهتر است و به تمام جنبههای ارتباط، شامل درک زبان (زبان درکی)، بیان خود (زبان بیانی)، وضوح گفتار، ارتباط اجتماعی و حتی مشکلات بلع و تغذیه میپردازد.
۲. تفاوت زبان درکی و زبان بیانی چیست؟
زبان درکی به توانایی فهم و درک کلمات و جملات دیگران گفته میشود، در حالی که زبان بیانی به توانایی کودک برای استفاده از کلمات و جملات برای بیان افکار و نیازهای خودش اشاره دارد.
۳. چرا ارزیابی شنوایی برای گفتاردرمانی حیاتی است؟
زیرا شنوایی سنگ بنای اصلی رشد گفتار و زبان است. کودک برای یادگیری صحبت کردن، ابتدا باید بتواند صداها را به درستی بشنود. بنابراین، اطمینان از سلامت شنوایی اولین و مهمترین قدم است.
۴. بهترین راه برای اصلاح اشتباهات تلفظی کودک در خانه چیست؟
بهترین راه، «مدلسازی» بدون «تصحیح» مستقیم است. به جای گفتن «اشتباه گفتی»، به سادگی شکل صحیح کلمه را در قالب یک جمله محبتآمیز و طبیعی تکرار کنید.
۵. مهمترین نقش والدین در موفقیت گفتاردرمانی چیست؟
مهمترین نقش، تبدیل شدن به یک «شریک ارتباطی حساس و پاسخگو» است. ایجاد یک محیط زبانی غنی در خانه، گوش دادن فعال و تمرکز بر «ساختن انگیزه برای ارتباط» به جای «یاد دادن کلمات»، کلید پیشرفت پایدار است.