منابع کتاب و وبسایت همقدم
منابع و مآخذ
«همقدم» حاصل تلاشی است برای ترجمهی دنیای پیچیدهی علم و تخصص به زبانی ساده، کاربردی و همدلانه برای شما والدین گرامی. در طول مسیر نگارش و ویراستاری این اثر، همواره تلاش کردهایم تا هر توصیه، هر راهکار و هر تعریف، بر پایهی معتبرترین و بهروزترین منابع علمی و بالینی جهان استوار باشد.
فهرستی که در ادامه میآید، مجموعهای از مهمترین اسناد، کتابها، راهنماهای بالینی و وبسایتهای معتبری است که دانش و محتوای این کتاب، برگرفته و تحت تأثیر عمیق آنها بوده است. این منابع، شالودهی علمی این اثر را تشکیل میدهند.
از شما خوانندهی عزیز و دغدغهمند دعوت میکنیم که این فهرست را به عنوان آغازی برای یک مطالعهی عمیقتر در نظر بگیرید. هر زمان که به دنبال جزئیات بیشتر، پژوهشهای تخصصیتر یا اطلاعات کاملتری در مورد یک موضوع خاص بودید، مراجعه به این منابع میتواند مسیر شما را روشنتر سازد. امیدواریم این کتاب، نقطهی شروعی قدرتمند برای سفر آگاهی شما باشد.
منابع فارسی
۱. منابع رسمی و دولتی
- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت بهداشت، دفتر سلامت خانواده و جمعیت. (۱۴۰۰). بوکلت مراقبتهای ادغام یافته کودک سالم برای غیرپزشک. اداره سلامت کودکان.
- طالچیان، الهام و همکاران. (۱۳۹۳). راهنمای جامع مراقبتهای ادغام یافته کودک سالم. انتشارات اندیشه ماندگار.
- سازمان بهزیستی کشور: behzisti.ir
- سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران: irimc.org
- سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران: pcoiran.ir
۲. کتابها
- برک، لورا ای. روانشناسی رشد (جلد ۱ و ۲). ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر ارسباران.
- گنجی، مهدی. روانشناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM-5. تهران: نشر ساوالان.
- ریا پائول، اختلالات زبان و گفتار در کودکان. ترجمه کاظمی، یلدا و همکاران. تهران: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تهران.
- لندرث، گری. بازی درمانی. ترجمه خدیجه آرین. تهران: انتشارات اطلاعات.
منابع انگلیسی
۱. کتابهای مرجع
- American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition, Text Revision (DSM-5-TR). American Psychiatric Publishing.
- Doidge, N. (2007). The Brain That Changes Itself: Stories of Personal Triumph from the Frontiers of Brain Science. Viking Penguin.
- Fenichel, G. M. (2009). Fenichel’s Clinical Pediatric Neurology: A Signs and Symptoms Approach (6th ed.). Saunders Elsevier.
- Kliegman, R. M., et al. (Eds.). (2020). Nelson Textbook of Pediatrics (21st ed.). Elsevier.
- Kübler-Ross, E. (1969). On Death and Dying. Scribner.
۲. سازمانها، انجمنها و راهنماهای بالینی
- American Academy of Audiology (AAA): audiology.org
- American Academy of Ophthalmology (AAO): www.aao.org
- American Academy of Pediatrics (AAP): www.aap.org
- American College of Medical Genetics and Genomics (ACMG): www.acmg.net
- American Occupational Therapy Association (AOTA): www.aota.org
- American Optometric Association (AOA): www.aoa.org
- American Physical Therapy Association (APTA): www.apta.org
- American Psychological Association (APA): www.apa.org
- American Speech-Language-Hearing Association (ASHA): www.asha.org
- Centers for Disease Control and Prevention (CDC) – “Learn the Signs. Act Early.”: www.cdc.gov/ncbddd/actearly
- Council for Exceptional Children (CEC): exceptionalchildren.org
- Joint Committee on Infant Hearing (JCIH): www.jcih.org
- Mayo Clinic: www.mayoclinic.org
- National Center for Biotechnology Information (NCBI): www.ncbi.nlm.nih.gov
- National Institute of Child Health and Human Development (NICHD): www.nichd.nih.gov
- World Health Organization (WHO): www.who.int
بازبینی تخصصی
این کتاب توسط متخصصان زیر مورد بازبینی تخصصی قرار گرفته است:

دکتر مهدی پارساء
متخصص بیماریهای کودکان و فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال (نورولوژی کودکان).
ایشان دارای بورد (دانشنامه) تخصصی اطفال و فلوشیپ فوقتخصصی نورولوژی کودکان از پاریس میباشند.