معرفی
این تشخیص زمانی مطرح میشود که کودک با وجود داشتن هوش طبیعی و دریافت آموزش استاندارد، در یادگیری و استفاده از مهارتهای پایهی تحصیلی به طور مداوم و پایدار دچار مشکل باشد. این چالشها ناشی از تنبلی یا بیانگیزگی نیستند، بلکه ریشه در تفاوت در نحوهی پردازش اطلاعات در مغز دارند. انواع اصلی آن عبارتند از:
-
الف) با اختلال در خواندن (Dyslexia):
- این اختلال چیست؟ شایعترین نوع اختلال یادگیری است که با مشکل در روانخوانی دقیق و سریع کلمات، و دشواری در هجی کردن و رمزگشایی کلمات مشخص میشود.
- نشانههای کلیدی: خواندن بسیار کند و پر از اشتباه، حدس زدن کلمات از روی شکل آنها، مشکل در درک مطلب به دلیل انرژی زیادی که صرف خواندن کلمات میشود.
-
ب) با اختلال در نوشتن (Dysgraphia):
- این اختلال چیست؟ به دشواریهای متعدد در نوشتن، از جمله هجی کردن، رعایت گرامر و نقطهگذاری و همچنین سازماندهی و وضوح ایدهها در متن نوشتاری اشاره دارد.
- نشانههای کلیدی: دستخط بسیار ناخوانا، اشتباهات املایی فراوان و دشواری در انشانویسی و بیان افکار روی کاغذ.
-
ج) با اختلال در ریاضیات (Dyscalculia):
- این اختلال چیست؟ به دشواری در درک مفاهیم عددی، به خاطر سپردن حقایق ریاضی (مانند جدول ضرب) و انجام محاسبات دقیق و روان گفته میشود.
- نشانههای کلیدی: مشکل در درک بزرگی و کوچکی اعداد، استفاده از انگشتان برای محاسبات ساده و دشواری در حل مسائل ریاضی.
مسیر تشخیص
تشخیص توسط یک تیم متخصص (شامل روانشناس و مربی آموزش ویژه) و از طریق آزمونهای استاندارد هوش و پیشرفت تحصیلی انجام میشود تا اطمینان حاصل شود که مشکل کودک، ناشی از کمبود هوش یا آموزش نامناسب نیست.
درمان و توانبخشی
با استفاده از آموزش ویژه و مناسبسازیهای تحصیلی، میتوان به کودک کمک کرد تا با موفقیت بر چالشهای خود غلبه کند.
- آموزش ویژه: استفاده از روشهای تدریس چندحسی، ساختارمند و صریح برای آموزش مهارتهای پایه.
- مناسبسازی: فراهم کردن زمان بیشتر برای امتحانات، ارائه نسخه صوتی کتابها، اجازه استفاده از ماشین حساب.
پیشآگهی
با تشخیص بهموقع و دریافت حمایتهای آموزشی مناسب، کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری میتوانند به مدارج بالای تحصیلی دست یافته و در زمینههایی که در آنها استعداد دارند (مانند هنر، ورزش و…) بسیار موفق شوند.
- آموزش ویژه: هموار کردن مسیر یادگیری: با مطالعه این بخش، با رویکردهای عملی مربی آموزش ویژه برای کمک به کودکان با اختلالات یادگیری آشنا شوید.
- نقش شما به عنوان وکیل مدافع فرزند: این بخش به شما در زمینه همکاری سازنده با مدرسه و دفاع از حقوق آموزشی فرزندتان راهکارهای عملی ارائه میدهد.
- آشنایی با تیم ارزیابی: تشخیص اختلال یادگیری یک کار تیمی است. با نقش روانشناس و مربی آموزش ویژه در این فرآیند آشنا شوید.
سوالات متداول
۱. آیا اختلال یادگیری به معنای هوش پایین است؟
خیر، به هیچ وجه. یکی از شروط اصلی تشخیص اختلال یادگیری خاص، داشتن هوش طبیعی یا حتی بالاتر از طبیعی است. مشکل در نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز است، نه در میزان هوش.
۲. تفاوت دیسلکسیا، دیسگرافیا و دیسکلکولیا چیست؟
دیسلکسیا اختلال در خواندن، دیسگرافیا اختلال در نوشتن، و دیسکلکولیا اختلال در ریاضیات است. یک کودک ممکن است یک یا ترکیبی از این چالشها را داشته باشد.
۳. آیا این اختلالات ناشی از تنبلی یا بیانگیزگی کودک هستند؟
خیر. این یک تصور غلط و آسیبرسان است. این کودکان اغلب بسیار سخت تلاش میکنند، اما به دلیل تفاوت در پردازش مغزی، با روشهای تدریس سنتی به نتیجه مطلوب نمیرسند.
۴. هسته اصلی درمان و حمایت از این کودکان چیست؟
هسته اصلی، آموزش ویژه و مناسبسازیهای تحصیلی است. استفاده از روشهای تدریس چندحسی و ایجاد تغییراتی مانند فراهم کردن زمان بیشتر در امتحانات، به آنها کمک میکند تا پتانسیل واقعی خود را نشان دهند.
۵. پیشآگهی کودکان با اختلالات یادگیری چگونه است؟
بسیار خوب. با تشخیص بهموقع و حمایتهای آموزشی مناسب، این کودکان نه تنها میتوانند مدارج بالای تحصیلی را طی کنند، بلکه اغلب در زمینههایی که به استعدادهایشان مرتبط است (مانند هنر، مهندسی یا کارآفرینی) بسیار موفق و درخشان ظاهر میشوند.
اطلاعات مندرج در این صفحه صرفاً برای افزایش آگاهی شماست و هرگز نباید جایگزین مشاوره، تشخیص و درمان توسط پزشک متخصص یا تیم توانبخشی فرزند شما شود. این یک ابزار کمکی برای درک بهتر است، نه یک منبع درمانی.