توجه بسیار مهم
اگر والدین کودکی با توانایی های متفاوت هستید، لطفاً قبل از مطالعه این بخش، ابتدا مقدمه اصلی راهنمای بازی و تعامل را مطالعه فرمایید تا با نگاهی هوشمندانه و امیدبخش از این ایدهها استفاده کنید.
راهنمای تقویت مهارتهای حرکتی (درشت و ظریف)
- دویدن و پریدن: فضای امن برای دویدن فراهم کنید. او را تشویق کنید تا با دو پا از روی بالش کوچک روی زمین بپرد.
- بازی با توپ: اکنون میتواند به یک توپ ضربه زده و آن را به جلو شوت کند. بازی شوت کردن توپ به سمت یک هدف مشخص (مانند یک سبد) برای او جذاب است.
- ساختن برجهای بلندتر: به او مکعبهای بیشتری بدهید تا برجهای بلندتر (با ۴ تا ۶ مکعب) بسازد. این کار به دقت و هماهنگی چشم و دست او کمک میکند.
- ورق زدن کتابهای کاغذی: کمک کنید تا صفحات یک کتاب کاغذی نازک را (با کمی دقت) یکییکی ورق بزند.
- هنر و خلاقیت: علاوه بر مداد شمعی، ماژیکهای قابل شستشو یا رنگ انگشتی را در اختیارش بگذارید. از او بخواهید خطوط صاف یا دایرهای را از روی دست شما تقلید کند.
راهنمای تقویت مهارتهای حسی (بینایی، شنوایی، لامسه)
- بازی طبقهبندی ساده: از او بخواهید اسباببازیها را بر اساس یک ویژگی ساده، مانند رنگ (مثلاً: «لگوهای قرمز رو بذار اینجا») یا شکل، به دو گروه تقسیم کند.
- بازی با شن یا حبوبات (با نظارت کامل): یک سینی بزرگ پر از شن، برنج یا حبوبات، همراه با پیمانهها، فنجانها و ماشینهای کوچک، یک بازی حسی فوقالعاده برای کاوش است.
- لذت از شعرهای دستوری: از شعرهایی که حرکات مشخصی دارند (مانند «اگه خوشحال و خندانی دست بزن… پاتو بکوب…») استفاده کنید و با هم آن حرکات را انجام دهید.
- آشپزی خلاق: به او اجازه دهید با آب و آرد بازی کرده و خمیر درست کند. این یک تجربه لمسی بسیار غنی است.
- بازی «چی تو کیسه است؟»: چند شیء آشنا را داخل یک کیسه پارچهای قرار دهید و از او بخواهید بدون نگاه کردن، دستش را داخل کیسه کرده و حدس بزند چه چیزی را لمس میکند.
راهنمای تقویت مهارتهای زبان و ارتباط
- انفجار کلمات: دایره لغات او به سرعت در حال رشد است و به حدود ۵۰ کلمه یا بیشتر میرسد. هر روز کلمات جدیدی را در گفتگوهایتان به کار ببرید و با اشاره به اشیاء، آنها را نام ببرید.
- ساختن عبارتهای دو کلمهای: او اکنون کلمات را با هم ترکیب کرده و عبارتهای سادهای میسازد (مانند: «بابا رفت»، «آب بده»، «توپ من»). با گسترش دادن جملاتش به او پاسخ دهید (مثلاً: «آره عزیزم، بابا رفت سر کار»).
- دنبال کردن دستورات دو مرحلهای: میتواند دستورات دو مرحلهای ساده را دنبال کند (مانند: «عروسکت رو بردار و بذارش روی تخت»).
- شناخت تصاویر و نامگذاری: در حین کتاب خواندن، به تصاویر اشاره کرده و بپرسید «این چیه؟». او میتواند بسیاری از اشیاء آشنا را نام ببرد.
- استفاده از ضمایر: شروع به استفاده از ضمایری مانند «من»، «تو» و «مال من» میکند.
راهنمای تقویت رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی
- بازی موازی: در کنار سایر کودکان بازی میکند، اما لزوماً با آنها تعامل نمیکند. او در حال تماشا و یادگیری از دیگران است. این یک مرحله کاملاً طبیعی از رشد اجتماعی است.
- اوج استقلال و «نه» گفتن: دورهی «نه گفتن» و «خودم میخوام» به اوج خود میرسد. به این تلاش او برای استقلال احترام بگذارید و به او حق انتخابهای ساده و قابل کنترل بدهید (مثلاً: «دوست داری این بلوز آبی رو بپوشی یا اون سبز رو؟»).
- درک علت و معلول پیچیدهتر: شروع به درک روابط پیچیدهتر میکند (مثلاً: «اگه اسباببازی رو پرت کنم، میشکنه»).
- بازیهای وانمودی پیچیدهتر: بازیهای تخیلی او اکنون دارای چند مرحله است (مثلاً عروسکش را حمام میکند، به او لباس میپوشاند و بعد به او غذا میدهد).
- شروع به درک احساسات: میتواند احساسات ساده مانند شادی، غم و عصبانیت را در شما یا شخصیتهای کتاب تشخیص دهد.